Busan

Jag och Patrick korsade Sydkorea och hamnade i dess Göteborg. Det vill säga, Busan, den näst största staden med mycket hamn, fisk och turism. Det var himla trevligt. Här är utsikten från vårt hotell.

1. Jag utanför Busan Station

2. Stranden i Busan

3. Busans fiskmarknad (inte mycket mer spännande än de i Blekinge man åkte med farmor och farfar till när man var liten)
4. Trång shoppinggata i Busan

Fler Tokyobilder

Ursäkta att uppdateringen dröjt men det är för att blogg.se har krånglat så jag har helt enkelt inte kunnat uppdatera med bilder från resten av Japanresan. Men de kommer här!

1. Patrick utanför Imperial Palace East Garden
2. Flashigt hus i Ginza
3. Vi åkte till Shibuya igen, där var det sååå coolt.
4. Där fanns en smoking area
5. Patrick i Shibuya vid världens mest folkrika övergångsställe
6. Fjärde dagen började vi i vårt hood, Asakusa, de gamla delarna av Tokyo.
7. Här kunde man köpa visdomar för 100 Yen.
8. Jag skänker cash till den buddistiska rörelsen

Tokyobilder dag 1

1. Första kvällen, korsningen nära vårt hostel.
2. Jag planerar morgondagen på Mos Burger med en "Useful map"
3. Utsikten från vår balkong
4. Äääh kanske inte så flashigt hostelrum
5. Tokyomaraton sprang förbi när vi skulle till tunnelbanan
6. Japanska rockabillys
7. Snygg konst i park
8. Fin byggnad längs den stora shoppinggatan i Harajuku
9. Kvällsmat: Mycket smarrig nudelsoppa

Tokyo del II

Tokyo var fab! Nu är vi hemma i Seoul igen. Lägger snart upp lite fler bilder.

Tokyo del 1

Nu har vi varit i Japan i lite mer än ett dygn. Här är såå fint. Idag har vi varit i några av Tokyos coolaste områden.

Fiiin utsikt västerut från Tokyo Metropolitan Government Building (Patrick fotade).

Businesskvarter

Igår efter DMZ hängde vi lite i Seouls businesskvarter för att neutralisera närkontakten med vår totalitära kommunistiska granne.

1. På Seoul Plaza firar man jul- och nyårshelgen med en swanky kebabbuffé. (Spana in mästerkocken som står och skivar kebab)
2. Snygg skyskrapa
3. Här kan man se ett av bergen som omgärdar staden (och Patrick förstås)
4. Här står Patrick och gör gangsign utanför Svenska ambassaden
5. Patrick sitter och funderar
6. Jag dricker Kenyakaffe och äter en cranberry brioche

DMZ

Imorse klockan 06:57 begav vi oss hemifrån för att åka fem mil norr om Seoul till DMZ, den demilitariserade zonen mellan Nord- och Sydkorea. Vår lilla turistgrupp bestod förutom av Patrick och jag av John och Sharon ett par 70-åriga backpackers från Minnesota och Chris en tystlåten tysk samt vår duktiga (men kanske något "dagen efter kvällen före") guide som valt Jennie som sitt engelska namn.

Vi hann se Freedom bridge, vandra i en av totalt fyra tunnlar som nordkoreanerna smygsprängde in i Sydkorea, titta in i Nordkorea med kikare och bland annat se världens högsta flaggstång (den står på den nordkoreanska sidan av DMZ) samt hänga lite vid tågstationen som är den sista innan Pyong-yang och där George Walker Bush hade skrivit ett kanske inte jättedjupt men fint budskap.

1. Något monument (förlåt mina oinformerande kommentarer alla NK-fantaster i min bekantskapskrets)
2. Jag posar framför Freedom Bridge
3. Söt Sydkoreasoldatgubbe
4. Dora utsiktspost
5. Här kan man se mig och Nordkorea i fjärran
6. Världens högsta flaggstång
7. Kitchig buss
8. Patrick på Dorasan station i bakgrunden några koreanska millitärpoliser och japanska turister
9. Världens fulaste hötorgskonst prydde Dorasan station

Myong-Dong

Idag har jag och Patrick varit i Myong-dong. Vi hann med en massa roligt.

1. Patrick äter lunch
2. Skulptur utanför Lotte Department store
3. Patrick i Myong-dong
4. Äntligen fick jag förverkliga en gammal dröm (ok typ 3 månader gammal dröm). Afternoon tea på Baskin Robbins!
5. Tacky men "lika gott som trevligt"!
6. Sen tog vi linbanan upp till N Seoul tower
7. Fiiin utsikt
8. Här står jag och hänger vid en utsiktspost
9. Restauranger vid N Seoul Tower
10. På väg ner igen

Besök!

Jag ber om ursäkt för lite dålig uppdatering. Det beror på flera saker, mitt internet har legat nere, blogg.se har haft driftuppehåll och framförallt jag har haft fullt upp med att vara värd! I onsdags kom Patrick på besök. Han ska stanna till 28 februari och förutom att hänga här i Korea så ska vi åka till Japan nästa vecka!

Patrick lyckades pricka in att komma första dagen av tre av det koreanska nyårsfirandet. Det må låta som en fullträff men det var det verkligen inte. Koreanska traditioner firas på följande vis: Stan töms och folk åker hem och äter hos sina släktingar på landet. Inga fyrverkerier, parader eller kollektiva nedräkningar inför det nya året. Ingen Jan Malmsjö och ring klocka ring. Bara äta väldigt mycket mat tillsammans. Imorgon ska saker dock återgå till det normala och affärer och restauranger ska återigen vara öppna.

Hittills har vi hunnit med att gå sightseeing runt campus, varit på en marknad, handlat på Koreas motsvarighet till Maxi, ätit god koreansk mat och idag ska vi ner till Myong-dong. Seouls motsvarighet till typ Drottninggatan. Där måste väl ändå kommersen vinna över traditionen. Hoppas det åtminstone.

1. Patrick fotade lite stenskulpturer på campus
2. Vi var och åt på ett ställe där man grillar sitt eget kött
3. Igår åt vi pa-djan och en het nudelgryta med skaldjur
4. Jag äter pa-djan. Sååå gott.

Fördriva tid

I övermorgon får jag mycket efterlängtat besök. I väntan på det försöker jag fördriva tiden med nyttiga saker såsom att försöka söka sommarjobb (seeegt), hänga lite på gymmet och plugga statsvetenskap på distans (Lunds universitets internetkurser är inte pjåkiga). I lördags var jag en tvättäkta Seoul-bo och tillbringade en del av dagen på COEX som enligt egen uppgift ska vara världens största underjordsgalleria. Oj va segt det var där. Ingen rolig shopping alls. Jag kom därifrån med nada. Åkte till Technomart och köpte mig en kastrull, en skärbräda och en kniv. Har man en toppmodern kokvrå så kan man inte använda plastknivar från flygresor att dela sin mat med.

1. Ingången till COEX
2. Här kan man ta bild med två gosiga djur.
3. Koreanskt spelställe
4. En kväll var jag ute och drack coctailsoju med Sebastien, Jackie och här på bilden: Jae Song.
5. Pa-djan är en av mina koreanska favvorätter.
6. Idag promenerade jag runt campus
7. Efter min intervju
8. Delar av campus ser lite hrm... sagoborg ut.

Campuskändis

Den engelskspråkiga campustidningen håller på med ett temanummer om Sverige och behövde en svensk utbytesstudent för att ge numret lite extra tja inte vet jag... svensk streetcred kanske. Trots att minst en (säkert alla) av tjejerna på Internationella kansliet har en crush på Italo, en av sammanlagt tre svenskar på universitetet, så valde internationella kansliet att tipsa om mig. Så nu har jag blivit intervjuad och uttalat mig kritiskt om att folk känner sig tvingade att dricka alkohol på Korea Universitys välkomsfest, sagt att koreanska låter som om man skäller på varandra och att svenskar tycker att asiatiska tjejer är vackra. Skyll inte på mig. Skyll på frågorna jag fick. En av dem var: "I Korea finns en fördom att alla svenskar är vackra. Är det sant?". Jag sa att alla förutom jag är snygga.

I'm back!

Igår efter en 18 timmar lång resa från Seattle till Seoul med mellanlandning i Taipei kom jag tillbaka "hem". Korea var precis som när jag lämnade det förutom att Dunkin' Donuts vid universitetet har lagt ner så nu måste jag hitta ett nytt ställe där jag kan få en stor kopp bryggkaffe med sojamjölk på fredagmornarna. Jag hade börjat uppskatta den vanan.

Resan gick bra förutom att jag satt bredvid en lätt gapig vietnamesisk tant som var himla peppad på att köpa en limpa lightcigaretter från flygplanets taxfreekatalog vilket gjorde att hon med alla medel försökte meddela personalen sitt köpintresse. Däribland att luta sig liksom över mig för att flaxa med sedlarna i gången samtidigt som hon pekade på cigarettbilden i China Airlines Inflight Magazine.

På vägen mellan Taipei och Seoul satt jag bredvid en mexikansk man som öppet deklararerade sitt förakt mot koreansk mat.

Nu är jag hemma i min minimala etta som trots att jag bott här ett dygn ser ut som jag bott i forever. Oj vad mycket grejer jag har och oj vilken ångest att frakta hem allt detta alternativt göra sig av med delar av bohaget när jag flyttar om fem månader. Ska redan nu börja leta priser på frakt för det här kommer inte att hålla sig inom tjugo kilo. Lita på det.

USA: Seattle del II

1. Jag gick och kollade på Young Democrats "Moc caucus" det vill säga ett slags fejkprimärval där de bestämde vilken kandidat de skulle stödja och kampanja för. Barack Obama vann. De var himla duktiga retoriker må jag säga.
2. Dagen efter gick jag och Shirin och kollade på Young Democrats förberedelse för en insamling för att stödja trupper utstationerade i Irak. I en sån här låda kunde man lägga i deodoranter och tidningar och annat trupperna kunde tänkas behöva. Tanken var att de skulle få det till Alla Hjärtans dag och känna att någon (som inte var bombhöger) tänkte på dem.
3. En kväll gick jag och Shirin på en crazy utklädningsfest. Shirin var Mimmi Pigg jag var något lite oklart eftersom vi tog fasta på temat crazy snarare än att det skulle vara figurativt. Schweizisk redneck enades vi till slut om att jag föreställde.
4. Shirre och jag.
5. Shrin och en amerikan som heter Anthony eller något sånt och Shirins franske kompis Thomas som vi hängde ganska mycket med.
6. En dag hyrde vi bil och åkte till en riktig Mall. Shirin bad om den billigaste och oflashigaste bilen de hade. De gav oss en KIA. Point taken.
7. Det finns många behjärtansvärda organisationer utan gränser. Det behövs ju liksom läkare, reportrar och advokater runt om i världen. Att även Burritos tillhör den kategorin var kanske nytt men varför inte?
8. Shirin shoppar organisk mat på Whole Foods.
9. Shrin pekar ut det mest motbjudande hon kan tänka sig. En hamburgare på burgarstället "Jack in the Box".
10. Vi gick på söndagsbrunch. Vi åt amerikanska pannkakor och Challa med någon slags banan- och kanelröra. Tokgott.
11. Shirin med sin brunch.
12. En dag åkte jag downtown Seattle och spanade in stan.
13. Matmarknad (jag veeet att jag fokuserar himla mycket på mat när jag fotar men det är roligt med mat).
14. Public Market
15. Ett ställe som var helt inriktat på Cupcakes (Nej jag provade ingen. Jag bara fotade)
16. Min lunch. En award winning Clam chowder. Den var god.
17. Ett ställe hade tidningar från hela världen. När folk säger att tyskar och svenskar är lika har de nog aldrig riktigt åsyftat tidningsutbudet.
18. En suddig bild på Seattles stora sevärdhet, Space Needle.