DMZ




Imorse klockan 06:57 begav vi oss hemifrån för att åka fem mil norr om Seoul till DMZ, den demilitariserade zonen mellan Nord- och Sydkorea. Vår lilla turistgrupp bestod förutom av Patrick och jag av John och Sharon ett par 70-åriga backpackers från Minnesota och Chris en tystlåten tysk samt vår duktiga (men kanske något "dagen efter kvällen före") guide som valt Jennie som sitt engelska namn.

Vi hann se Freedom bridge, vandra i en av totalt fyra tunnlar som nordkoreanerna smygsprängde in i Sydkorea, titta in i Nordkorea med kikare och bland annat se världens högsta flaggstång (den står på den nordkoreanska sidan av DMZ) samt hänga lite vid tågstationen som är den sista innan Pyong-yang och där George Walker Bush hade skrivit ett kanske inte jättedjupt men fint budskap.

1. Något monument (förlåt mina oinformerande kommentarer alla NK-fantaster i min bekantskapskrets)
2. Jag posar framför Freedom Bridge
3. Söt Sydkoreasoldatgubbe
4. Dora utsiktspost
5. Här kan man se mig och Nordkorea i fjärran
6. Världens högsta flaggstång
7. Kitchig buss
8. Patrick på Dorasan station i bakgrunden några koreanska millitärpoliser och japanska turister
9. Världens fulaste hötorgskonst prydde Dorasan station

Kommentarer
Postat av: Benji

!!!

2008-02-13 @ 17:38:15
Postat av: Benji

"Världens fulaste Hötorgskonst" råkar bara föreställa det första tåg som åkt mellan nord och Sydkorea sedan 1950!!

2008-02-13 @ 17:39:20
Postat av: Benji

Ett sista spam: tror att byn som du har fotat heter Kwansan Bando och att det är den som Bertil Lintner inleder världens bästa bok med att skriva om...

2008-02-13 @ 17:40:53
Postat av: David

Jag var där för några år sedan också. Det är rätt häftigt! Hur var er guide? Min var en kille från texas som var som tagen från en amerikansk militärfilm =)

2008-02-13 @ 21:44:16
Postat av: Caroline

David: Vår guide var väldigt duktig men hon verkade lite... sliten. Kanske hade tagit ett glas soju för mycket kvällen innan.

Benji: Tyckte du att det där tåget i motljus kunde fånga det historiska ögonblicket något vidare?

2008-02-14 @ 03:13:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0