Ny termin, nya möjligheter!

Soorry för min sega uppdatering. Jag kan inte ens skylla på att jag varit så himla upptagen. Det har mest berott på att jag har kommit ifrån min forna foto-form. När Patrick (som har en bättre kamera) är med brukar jag lämna min Canon Ixus hemma och sen tjoa "Kodak moment" alternativt lite slött säga "Här kan man fota" och så gör han det. Men nu har Patrick åkt tillbaka till Europa så nu måste jag skärpa mig. Jag vet att det är en dödssynd att börja en mening med "Men" fast jag satsradade åtminstone inte den här meningen som en parantes i den föregående.

Igår började skolan igen. Jag har lovat mig själv att inte ta så många kurser den här terminen, men naturligtvis skrev jag upp mig på fler än jag tänkte ta för att kunna droppa de tråkigaste. Tyvärr är jag ett nördigt lärarbarn som "lär för livet" och tycker att "kunskap är lätt att bära" så jag blir alltid så skärrad av att tvingas säga nej till att lära mig mer, oavsett om det handlar om gruppdynamiken på Amaon.com, sydkoreansk familjepolitik, engelsk skriftlig affärskonversation eller kunna tillräcklig koreanska för att köpa ett paket alvedon på ett apotek. Efter första dagen har jag insett att "advanced english writing" has to go. Inte nog med att min kanadensiske lärare med ett helsvenskt namn utbrast fåniga "Wuhoooo!":n efter varje gång han presenterat en tradig uppgift. Jag var den enda icke-koreanen och den enda som inte skrattade hjärtligt åt hans små skämt.

Nu är jag dock i valet och kvalet om jag ens ska gå på seminariet i "Introduction to massmedia" risken är att jag helt enkelt inte kommer att kunna hoppa av den kursen när jag väl fått reda på vad den gå ut på och då sitter jag där återigen med en alldeles för stor pluggbörda och ett käckt "Kunskap är lätt att bära"-flin.

Igår gick jag till Samsung Digital Library som finns på campus. Det går ut på att Samsung har byggt oss ett fyra våningar högt bibliotek där man kan smita in och gratis låna en DVD-film (de har många) och boka sig en sittplats vid en platttv och DVD-spelare och sitta där och titta på film. Tyvärr lyckades jag boka en plats i TV-sektionen istället där de hade en miljon kanaler på koreanska men en (1) på engelska, den amerikanska militären i Koreas egen kanal. Så där satt jag igår eftermiddag och tittade på Oprah som då och då avbröts av en amerikansk variant av anslagstavlan med snusförnuftiga budskap om att man inte skulle slå sin fru och helst inte slänga militära hemligheter och uniformer i sina sopor samt lite mer hardcore-budskap om att man inte skulle tjalla om man blev krigsfånge. Ibland kom det också reklam för lokala företag. Det var sämre kvalitet på reklamsnuttarna än de som visas på TV4 Sydost (se bild).

image433

Reklampaus i Oprah


Kommentarer
Postat av: Jocke

Haha! Det påminner mig om JD:s infomercial i Scrubs: "You're tired from work, you come home, have a beer, watch some tv, smother your kids, it's all fun, right? Wrong. Don't smother your kids."

2008-03-04 @ 09:13:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0