USA:The ultimate tourist

Skriver lite snabbt fran en av datorerna pa mitt hostel. Trodde att jag var superforberedd med min multi-adapter fran Clas Ohlsson som skulle klara all varldens vagguttag och darmed aven kunna forse min dator med lite valbehvolig strom. Jo visst hade adaptern piggar for USA men tror ni att den pallade min svenska datorsladd. NEJ. Det ar nagra vita plastpiggar som forhindrar att man kan trycka i datasladdskontakten i sjalva adapterns svenska uttag. Det fungerar dock att ladda min kamera, vilket behovs eftersom jag tar kort som ja den fejk-asiat som jag ar. Tyvarr kan jag inte overfora nagra bilder forran datorn borjar fungera.

Pa TV har i sallskapsrummet visas just nu ett helklammigt program som serverar enorma moralkakor till sjuaringar. Remember "A winner never cheats and a cheater newer wins". Bara sa ni vet. Helyllebarn nummer ett och tva funderar ocksa pa att man borde skicka alla mobbare till en privatskola dar de serverar "Shrimp coctail". Ja for de har barnen ar sa snalla att de vill att mobbarna inte ska plagas utan liksom vanjas av vid mobbingen genom nagon slags rakfrossa.

Min mamma har varit hiiimla nervos over att jag ska slarva bort min tid har i New York sa for att verkligen gora mamma till lags har jag varit den ultimata NY-turisten/wannabe New Yorkern. Igar borjade min dag med att jag 07:30 grabbade en bagel och kaffe medan jag tog tunnelbanan till Brooklyn. Jag knallade sedan over Brooklyn bridge tillbaks till Manhattan (superfin promenad), spanade in City Hall, tog en capu pa Starbucks samtidigt som jag laste allt om primarvalet i New Hampshire i New York Times. Darefter gick jag till Ground Zero och paid a little tribute, at en BLT-sandwich, gick i bokhandlar, promenerade hela Wall Street, kopte en hot pretzel som jag mumsade pa medan jag promenerade langs nedre Manhattans strand. Tog Staten Island-farjan tur och retur och fotade frihetsgudinnan, vandrade genom Battery Park, tjyvade nagra stiliga pappersservetter pa Ritz hotels toalett, besokte museeshopparna pa bade the Skyskraper museum och Museum of Jewish Heritage. Sedan tog jag tunnelbanan till Grand Central Terminal och strosade lite dar, klackade om mina skor, promenerade lite i omgivningarna, at middag pa en salladsbar, spanade in skridskoakare i Bryant Park, at frozen yoghurt, besokte ett dygnet runt-oppet apotek dar jag inforskaffade en ny harborste och vandrade sedan hem och somnade direkt.

I morse vaknade jag 6:18, tog tunnelbanan till vad jag tankte skulle vara Central Park/96th Street West men rakade hamna pa ett expresstunnelbanetag till Harlem. Hittade till slut ratt tag och kopte mig en bagelfrukost som jag mumsade pa en bank i Central Park. Korsade parken och hamnade pa Upper East Side och Metropolitan Museum. Bestamde mig for att jag nog inte skulle palla att uppleva alla samlingar i vastra hemisfarens storsta museum sa jag fokuserade min energi och mitt intresse pa de amerikanska samlingarna. Vet himla mycket om silversmeder i 1800-talets Philadelphia nu om nagon ar intresserad. (Oj nu har jag bara 2,5 minuter kvar pa min datortid). Sedan korsade jag Central Park igen, stannade till och tog kort utanfor Dakota Building och paid respect till John Lennon (aven om han inte ar min favoritbeatle). Strosade igenom Upper West Side, klamde Lincoln Center, Metropolitan (Operan alltsa)... ok nu hinner jag inte skriva mer. Tar resten imorgon. Kram.

Kommentarer
Postat av: mamma

Känns tryggt att du utnyttjar din tid väl
kram
mum

2008-01-11 @ 13:37:20
Postat av: Patrick

Åh det låter härligt!
Puss

2008-01-11 @ 15:40:52
Postat av: Benji

Yay! Jewish Heritage! Heja oss!

2008-01-13 @ 20:38:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0