USA: Sista dagen i New York

Nu kommer de här inläggen lite sent men det var blogg.se som krånglade igår så jag kunde inte uppdatera.

Morgonen började på mitt nya vandrarhem som överlag var jättefint. Rent, snyggt, mysigt, lite dåligt läge jämfört med det förra men vad gör väl det när till och med frukost ingick. Tyvärr pallade jag inte riktigt det faktum att två av mina sju rumskamrater, en tjej som ytterligare förstärkte alla mina fördomar om australiensare (att hyperaktivitet inte är ett sjukdomssymtom downunder utan en nationalsymbol) och en käck kille från Oklahoma, liksom frolicade och skulle vara sådär spontant lattjo när vi skulle sova, när vi skulle vakna, när vi skulle äta frukost och när jag skulle packa min resväska så jag lämnade vandrarhemmet så snart väskan gick igen och jag med hjälp av en vänlig rumskamrat baxat ner all packning nerför tre smala trappor.

Sedan vandrade jag ner längs Lexington Avenue tills jag kom till Bloomingdales där jag strosade runt för att se om jag kunde hitta något stort och billigt så att jag kunde få en sådan där ?Medium Brown Bag? att strutta runt Manhattan med, men tyvärr. En kajalpenna gav inte ens rätt till en ?Small Brown Bag? utan bara en liten svart minipåse från MAC. Sedan tog jag tunnelbanan djupt in i Brooklyn till Borough heigths i Williamsburg. Hem för närmare 250 000 chassider, alltså djupt, djupt religiösa judar. Jag har varit fascinerad av chassiderna ända sedan jag läste OK Amen av Nina Solomin när jag gick i ettan i gymnaiset och trots att jag har sett män med korkskruvslockar många gånger förut så var det en helt annan sak att vara på plats i den verkliga kärnan. Chassidiska kvinnor bär peruk eftersom de inte vill visa sitt hår. De klär sig dessutom i kjol som måste täcka knäna. Det kändes som att ha hamnat sådär 60 år tillbaka i tiden. Fick en hel del blickar för min oortodoxa klädsel. Jeans, kort jacka och stövlar är inte riktigt kosher (förlåt för det otroligt tradiga skämtet). Åt en boreka med spenat som var nästan lika god som Ettis hemlagade. Besöket i Williamsburg var intressant men jag har sällan känt mig mer påträngande ch udda (inte ens i Korea) så efter att ha smygfotat, hängt lite i det lokala snabbköpet och spanat lite chassidiskt mode i skyltfönstren längs huvudgatan tog jag tunnelbanan tillbaks till Manhattan. Jag är ändå väldigt, väldigt glad att jag skippade en tur upp i Empire State Building för en tur till Brooklyn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0