Hongkong: Dag II



Jag började dagen med att åka rulltrappa. Jaha tycker ni, kul upplysning. Men alltså det var ju "världens längsta rulltrappa". Den går från mid-levels ner till centrum, en sträcka på cirka 800 meter. Fram till klockan 10.00 går rulltrappan nerför och därefter vänder den håll och går uppför. Det är för att alla businessmen från väst som bor här ska kunna rulltrappa till jobbet nere i businesskvarteren och sedan hem till mid-levels.


Lyckades hitta ett Hongkong-exemplar av världens bästa guidebok-serien i en bokhandel. Fick två sådana av Patrick i julklapp som behandlade New York och San Francisco. De är liksom uppbyggda på att man ska kunna gå rundor i städerna man besöker baserat på tema, tidsbegränsningar eller specialintressen.


Jag kom ner till färjeterminalen och tog färjan över till Kowloon. Där strosade jag först runt i ett av Asiens största shoppingcenter och sedan promenerade jag lite i kvarteren i någon timme. Tog en kopp kaffe på ett mysigt café. Spatserade längs Hongkongs "walk of fame" eller "Avenue of the Stars" men då började det regna och kamerabatterierna tog slut så jag skyndade tillbaks till färjan.

Drog tillbaks till Hongkong Island och åt en dim sum-lunch bestående av vårrullar och kyckling i citronsås. Tyvärr var ju kamerabatterierna slut så de kunde tyvärr inte förevigas, så inte heller min eftermiddagsyoghurt på ett jättebra smoothieställle som heter Mix.

1. Världens längsta rulltrappa
2. Utsikt från rulltrappan¨
3. Byggnationer i hamnen
4. Piren där man kliver på färjan
5. Bra guidebok!
6. Här kommer en färja!
7. Klocktorn på Kowloon
8. Färjeterminal på Kowloonsidan
9. Stadspromenix
10. Skolbarn
11. Är det här Bruce Lee? Eller Jackie Chan? Jag kommer aldrig ihåg vem som är fightare och vem som alltid är med i kassa filmer i flygbolagens standardutbud av filmer.
12. I love skyskrapor!
13. Köpcenter


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0