Hong Kong: Dag III



Ojoj, vilken dag. Kom nyss hem till hotellet och insåg att jag varit ute i drygt 12 timmar. Mina fötter är toktrötta men resten av kroppen känner sig nöjd och lagom mör. Hursomhelst, dagen började med hyffsat tidig frukost på ett organiskt café här i hoodsen (ungefär halvvägs ner för rulltrappssystemet). Sedan fortsatte jag rulltrappan ner till centralstationen där jag hoppade på en buss till Stanley, den sydligaste delen av Hongkong-ön.


Plötsligt hade min citysemester bytts mot en charterdito. Istället för att strosa mellan skyskrapor och taxibilar kryssade jag mellan stånd där de sålde tunikor och brittiska turister med möjligen en påse vinägerchips för mycket för att bära tubtopp. Men va tusan! Är det semester så är det. Köpte mig naturligtvis en tunika. Lyckades till och med pruta. Gud vad jag hatar att pruta, men köper man en tunika för fullpris kanske de tror att man tycker att man är något. Så jag fick ner den från 160 HKD till 140. Alltså ungefär 25 kronor sparade jag. Vilket kom väl till pass när jag bestände mig för att äta en dyr lunch på ett pittoreskt ställe ute på en pir.


Efter tre timmar stod jag inte ut länge. Det var visserligen ett mycket smakfullt charterställe. Men alltså, jag är ingen chartermänniska. Det har jag till och med sagt till Smålandspostens Ung-bilaga en gång för många, många år sedan. Alla unga människor i Kronobergs län har någon gång figurerat i "Vi fem svarar på en fråga", åtminstone känner de åtminstone någon som varit med. Jag sa ungefär "Nej jag gillar inte charterresor. Jag tycker att det tyder på dålig fantasi". Sen var jag livrädd att alla mina kompisars charterresenärer till föräldrar skulle hata mig.


Hursomhelst, jag kom tillbaka till stan och sen har jag strosat runt och shoppat lite och ätit middag och druckit en stress buster-smoothie. Sen skulle jag åka någonstans och dricka ett glas vin. Varför? Jo, Patrick hade en låååång utläggning om det här. Om jag dricker någon alkoholhaltig dryck här i Hongkong kan jag sanningsenligt säga att jag har "varit ute i Hongkong" sen ska jag snabbt byta samtalsämne innan folk börjar fråga om favoritbarer och sånt. Jag tycker snarare att det är alkisvarning att dricka alkohol själv och det tyckte nog någon högre makt också för jag tog fel buss, hamnade helt ute i ingenstans och sen när jag skulle åka samma väg tillbaka gick den inte dit dit jag trodde utan direkt till mitt hotell och då skrek mina fötter: "Tvingar du oss ta ett enda steg mer än absolut nödvändigt kommer vi att utveckla förhårdnader, vårtor och fotsvamp som hämnd!" så alltså jag vågade inte annat än att lyda. Så nu sitter vi här, jag och fossingarna, nyduschade, fräscha och utan en promille i kroppen.

1. Det här kunde blivit min frukost...
2. ...men jag åt här istället och läste tidningen
3. Skyskrapa
4. På väg ut mot Stanley
5. Nu börjar man...
6. ...närma sig

7. Framme!

8. På väg på strandpromenad

9. Promenix
10. Utsikt
11. Det var fint väder idag och varmt, men det fläktade rätt skönt så man kände inte att det var 27 grader
12. Del av ett buddisttempel
13. Del av min lunch


....uppdaterar med fler bilder från idag senare, Nu: Sömn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0