Skönhetsideal

image113Om man känner sig lite blek och glåmig i Sverige kan man önska att man vore i Korea. Här (liksom i stora delar av nordostasien) är blekhet något mycket eftersträvansvärt. Min tredje dag i Korea råkade jag beklaga mig för en av koreanerna att den svenska sommaren varit dålig och att jag "var sååå blek". Hon nickade glatt "Yes!" Det roliga, förutom att det framstod som om jag satt där och skröt, var att jag med koreanska mått skulle betrakats som helt klart alldeles för brun.

Koreanskor som bryr sig om sitt utseende äger alltid parasoll, nästan-vitt puder, solskyddskräm faktor 50 (nej det är ingen överdrift, 30 anses vara låg solskyddsfaktor) och någon slags whitening cream. Det är med sorg som jag tvingats konstatera att min gamla livsdevis "Det kan aldrig bli för mycket rouge" måste skrotas här. Idag körde jag utan rouge och duttade till och med på lite vitt puder och kände direkt hur jag genast smälte in betydligt bättre i stadsbilden.


Kommentarer
Postat av: Pappa

Skönhetsideal? Du vet att mamma och pappa tycker att du är det vackraste som finns.

2007-09-30 @ 19:42:48
Postat av: Patrick

Efter BUS, nu VMS - Vit Med Sol? =)

2007-09-30 @ 21:33:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0