Lugna hemmakvällar - bara i kontaktannonser

Igår kväll tog min buddy Sun Young med mig på Korea Universitys symfoniorkesters årliga konsert. Det var sååå bra. Styckena som framfördes var i tur och ordning Verdi Overture La forza del Destino, Dvorak Concerto for Cello och Beethovens sjunde symfoni. Som extranummer valde de Land of Hope and Glory och jag kan inte hjälpa det. Jag vet att det är tacky men jag älskar verkligen de stående inslagen i Last night of the Proms. Jag har både Rule Britannia och Jerusalem i min Ipod. Efter konserten var det tänkt att jag skulle gå hem och ha en trevlig hemmakväll med tidig läggning. Så blev det inte.

Tom, en tysk utbytesstudent i min grupp, fyllde år och bjöd in till party på en av pubarna här i närheten. Jag skulle bara lämna min present (ett paket koreanska kex och ett hemmagjort födelsedagskort) säga hej till alla och gå hem. Så blev det inte heller. Klockan 3.30 kom jag hem då hade jag lyckats visa prov på alla mina skills i slaviska språk. Jag träffade en stackars kille från Prag och sedan satt jag där och pratade Tjeckien och tjecker med honom fast han säkert hellre ville ha lite koreanskt kulturutbyte. Han var dock ganska imponerad av att jag kunde de nyttiga orden varg och glass på hans modersmål. Mina kunskaper i tjeckisk ölproduktion gjorde också stort intryck tror jag. Jag kände att vi fick en connection där i vårt gemensamma omdöme om den koreanska ölen som läsk med ölsmak. Dessutom var mina nyblivna kompisar från Ukraina och Ryssland på plats och då var jag ju tvungen att bedyra min kärlek till det ryska språket genom att föra små skolbokskonversationer med dem. De tyckte att det var roligt och att mitt uttal var fint.

Nu ska jag downtown Seoul. Idag får nämligen Sydkorea celebert besök i form av den svenska riksdagens försvarsutskott. Jag har lovat min gamla kollega, den urcoola officeren och riksdagsledmoten, Nina Larsson att jag ska visa henne Seoul. Vi får väl se hur långt mina kunskaper sträcker sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0