Första skoldagen

Idag var det första dagen med riktiga seminarier. Jag har varit på tre kursintroduktioner. Tyvärr råkade en inte så smart person glömma minneskortet till kameran hemma så våra flashiga klassrum (ser mer ut som Vita husets Situation room än ordinära klassrum), mina lärare och nyinköpta skolböcker är än så länge icke-förevigade. Lovar bättring till imorgon. Kurserna var i tur och ordning.

Financial managment. Läraren verkar vara en hygglig prick. Kursen verkar inte supersvår. Långtifrån alla är are majoring in business. Vilket är skönt. Tror dock att läraren tyckte att jag gjorde ett lite för högljutt intryck eftersom min korta introduktion, till skillnad från 85 % av de kvinnliga kursdeltagarnas, inte innehöll tre nervösa fniss, ett stirrande ner i bänken och nio stycken undervärderingar av min egen förmåga. Inte för att jag på något sätt var skrytig. Den koreanska kvinnligheten är dock en skill jag inte behärskar och inte planerar att lära mig heller.

Korean Beginners 1. Ingen riktig lektion utan bara upprop och gruppindelning. Tror att jag hamnade i en bra grupp vad gäller lokal och gruppmedlemmar. Läraren var dock en fullfjädrad koreansk kvinna som mest verkade generad.

Mergers & Acquisitions and Strategic Alliances. Kursen inleddes med en 45 minuter redogörelse av professorn om hur svår kursen var, hur många som hoppade av, att det existerande ett stående erbjudande om att man fick lämna rummet när som helst utan att han skulle tycka att man var en dålig människa. Sen körde han igång och oj va roligt det var för en person som gillar strategier kring företagsuppköp och förteagsfusioner, vilket jag gör. Jag hoppas att jag kommer att hinna med eftersom kursen är på den högsta nivån i företagsekonomin och well jag har väl läst ungefär en tiondel av den ekonomi man förväntas ha läst. Jag har därför pluggat Managment Strategy till klockan 22 ikväll (Korean style första dagen!) för att kunna hänga med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0