Fieldtrip med KUBA

image110


Igår (fredag) anordnade våra universitetsbuddies en utflykt till ett traditionellt koreanskt ja, jag vet inte riktigt vad man ska kalla det. En asiatisk variant av stugby kan man säga att det var. Den låg ungefär en timme från universitetet i nordlig riktning, ungefär 45 minuter ifrån den nordkoreanska gränsen. Nu blir det lite "Packat och klart"-termer igen men hur tusan ska man annars beskriva ett sånt här ställe. Det låg mycket vackert på en stor kulle med omgivande trädklädda berg runtomkring. Man sov på tunna täcken på golvet men det var helt ok eftersom det här med golvvärme helt seriöst har funnits i Asien lääänge. Fråga mig inte hur, jag antar att man inte la in slingor under golvet på sitt 1700-talshus, men det kanske fixade sig med eldning eller något. Vad vet jag.

Varmt och skönt var det iallafall. Svinkallt var det däremot utomhus. Präktig som jag var hade jag naturligtvis med mig varma stickade tröjor och kunde gå runt ganska oberörd medan singaporianerna som påstod att de aldrig upplever kyla under 24 plusgrader frös rätt rejält i sina tunna munkjackor. Synd att jag inte fullföljde min plan att ta med mig min nyinköpta mössa. Då hade jag verkligen kunnat plocka skandinaviska poäng.

Kvällen bestod av en koreansk barbeque, stora mängder koreansk alkohol, helt obegripliga lekar, en mycket avancerad dragshow-mimning för att vara utförd av ett gäng universitetskillar och slutligen ett mysigt födelsedagsfirande av Park, killen som hjälpte mig med mobiltelefoninköpet. Då var vi bara min KUBA-grupp och vi var i vår egen stuga och åt tårta och kanderade popcorn.

Hela vistelsen präglades av extrem lägerkänsla. Ibland kände jag mig förflyttad till lågstadieläger på Vieboda när kläderna luktade lägereld, lekar lektes och koreanska killar kom springande med sitt täcke som en mantel à la superman. De gör sånt helt oironiskt, bara ren och skär åttaåringsglädje.

image111

Kommentarer
Postat av: Benji

Åhh, den där bilden på de lummiga kullarna väcker verkligen mina innersta Kim Il Sung-känslor (även om han personligen föredrog Paektu-bergen i norr). Vilket bra land du verkar bo i!

2007-10-07 @ 17:05:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0