Sista provet avklarat

Igår, fredag, klarade jag av terminens sista prov. Det var i kursen "International Economy" och som kort sagt handlar om internationell handelsteori. På sista lektionen fick vi tipset att läsa seminarieanteckningarna noga. Allt var nämligen inte täckt av kurslitteraturen. Jag förstod precis vad han menade. I anteckningarna fanns en massa extra begrepp och underbegrepp till olika sätt att förhindra import och att hämnas på importrestriktioner. Anteckningarna innehöll också mer fördjupning i hur man räknar ut Terms of Trade samt hur man kan visualisera trade creation och trade diversion. Kort sagt: Klart man läser föreläsningsanteckningarna noga.

Tyvärr har inte jag och professor Kang samma defintion på vad som kan tänkas vara relevant eller vad ett ämne som International Economy kan tänkas fokusera på. Det professorn åsyftade med den nogranna läsningen var alla de exempel som han lite i förbifarten nämnt om Korea. Så provet bestod till nästan hälften av frågor om Koreas biffimport från USA, förändringar i Koreas halvledarindsutri, exakt vilka frihandelshandelsavtal som Korea undertecknat och som dessutom hade trätt i kraft. Det skulle analyseras hur Koreas relation till Australien skulle påverkas av frihandelsavtalet med USA. Hursomhelst, jag är inte den som inte kan höfta lite och tolka lite mera fritt vad professorn kunde tänkas åsyfta eller dekonstruera frågan som Isak Bergdahl skulle säga. Jag får väl godkänt åtminstone. Professor Kang önskade mig dessutom en god jul och intygade att han inte var arg för att jag glömt skicka in en kopia av min Powerpoint till honom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0