Plugg, plugg, presidentval, mera plugg...

image190

Det är verkligen ett gäng färgstarka herrar som känner sig kallade att axla rollen som Koreas nästa president. Andra från vänster leder opinionsmätningarna.


Mina kära föräldrar har meddelat att de tycker att jag uppdaterar för dåligt och jag bedyrar att jag önskar inget hellre än oceaner av tid att ägna åt den här resedagboken men just nu är det veckan före final exams. Jag lovar att jag aldrig mer ska klaga över pluggtempot under tentaveckorna på juristprogrammet. Där kommer vi till bibblan klockan halv nio på morgonen och går hem klockan nio på kvällen och hinner däremellan klämma in en och annan lunchrast och fikapaus. I Korea finns det sofistikerade metoder för att GÖMMA sig i läsesalarna under natten för att kunna behålla sin läseplats som är värd sin vikt i saffran under de två timmar som städerskorna utrymmer salen. Det finns alltså folk som bokstavligen bor i läsesalen under de här veckorna.

Min finalsvecka drar igång med slutprov i koreanska och finanialmanagement och sedan en liten nätt slutredovisning av min grupps terminsprojekt i M&A-kursen. Allt detta ska klaras av mellan klockan 10.30 och 16.00 på måndag. Sen lugnar det ner sig lite. Sista provet är nästa fredag.

Här händer dock andra grejer trots allt. Som att det snart bara är en vecka till presidentvalet. Valrörelsen här är mycket annorlunda än den jämförelsevis rätt sansade och folkligt klämmiga svenska diton. Folk anklagar varandra för korruption, mutor och aktiemanipulering till höger och vänster. Bara män. De har dessutom lycktas gräva upp de tre mest trötta och gråa koreaner de kunde hitta för att fightas om presidentposten. De konservativa kommer antagligen vinna. Lovar att skriva mer om det här sen.

Jag har också hittat en ny bostad. Den ska det också skrivas om, så håll ut.

Kommentarer
Postat av: Benjamin

Ja, du kunde väl gissa att jag skulle kommentera den här posten :-)

Lee Myung-Bak, GNP-kandidaten som leder mätningarna, är på sätt och viss ganska cool. Samlade skrot under Koreakriget för att betala för sina studier på ditt universitet. Blev anställd inom Hyundai, klättrade och blev till slut VD. Idag en av de rikaste i Korea med en förmögenhet på typ en halv miljard svenska kronor. Self made dock!

Hans konkurrent inom GNP har kandiderat två ggr tidigare och är om möjligt ännu mer konservativ. Båda två tycker t ex att det är helbra att polisen har rätt att bryta strejker, men den andra kandidaten tycker att det är extra jättebra enligt en föredragshållare på SU i torsdags.

Det finns en typ socialdemokratisk kandidat, som har minimalt stöd förutom i någon klassisk arbetarregion i din del av Korea, men han har ingen chans.

LMB friades f ö från korruptionsanklagelserna i onsdags. Den viktigaste frågan för majoriteten av väljarna är såklart ekonomin, vars mirakel har fått lida lite under Roh:s tid. Båda GNP-kandidaterna tycker att tillväxt är viktigare än omfördelning. Jag blev lite förvånad över att även studenterna - förutom i Gwangju, av förklarliga skäl - stöder Lee Myung-Bak med kraftig majoritet.

Den 19:e blir spännande! Kan du inte live-blogga från någon valvaka? :-)

Håll ut de hårda tiderna!
kramar från Benji

2007-12-09 @ 23:41:08
Postat av: Caroline

Benji!
19 är tyvärr dagen för hemfärd för min del så jag ska göra allt jag kan för att följa valet tills jag måste bege mig till flygplatsen.

Hursomhelst LeeMyung-Bak är som du säger vansinnigt populär. Seoulborna verkar i allmänhet gilla LMB eftersom han gjorde rätt bra saker för stan som borgmästare. Typ gjorde bussystemet logiskt. Sen är det å andra sidan rätt mycket diskussion om det var rätt av åklagaren att lägga ner förundersökningen.

2007-12-11 @ 17:27:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0