Shopping

image39Idag var vi på technomart med delar av gruppens studenter och buddys. Technomart är ett enormt köpcenter för elektronik (syns på framsidan av Lonely planets Seoul-guide).  Park hjälpte mig köpa en Samsung (eller Anytime som alla Samsungs mobiler heter här). Jag har sällan haft några positiva erfarenheter av killar som säljer mobiltelefoner och det här var nog inget undantag. Både svenska och koreanska mobiltelefonförsäljare utgår från att tjejer inte vet något om teknik och att de vill ha nätta grejer och gärna rosa. Nåväl min mobil blev liten eftersom jag var rätt mycket i koreanernas händer. Ingen engelska användes. Koreanska kan för en icke-talare låta ganska hårt. När det skulle dealas om min telefon och mitt kontantkort så började Park och försäljaren dra igång ett långt samtal och jag satt och drog i Parks arm: - What is he saying? Is there anything wrong? Is the telephone really working? Will it be very expensive?

Park bara tittade oförstående och log. De hade tydligen pratat om att det här var en bra telefon och de var båda nöjda med dealen. Sen ringde telefongrabben till mobiltelefonoperatören och det lät ungefär som när folk ringer in till RingP1 och Nu är heligt förbannade på den här regeringen och att de inte tar tag i vare sig invandringen eller ökar anslagen till psoriasisforskningen.

- Park, Park? Is there a problem?

Nej han bad tydligen bara att få prata med någon som kunde mitt ärende. Till slut kom jag ut med min nya mobiltelefon, sedan lyckades jag åka hem med tunnelbanan alldeles själv. På bilden ovan ser ni stället där vi satt och skrev kontraktet. Nedan en bild från tunnelbanan.  

 

image40Efter besöket på Technomart åkte jag och min buddy Sun Young till Homeplus som är en koreansk motsvarighet till typ Maxi. Det ägs av Tesco. Ganska dyrt men bra utbud. Köpte storpack med yoghurt 4 x 8 portionsförpackningar. Müsli finns dock inte i Korea. Alla ni som kommer hit MÅSTE ta med müsli! Lova!


Kommentarer
Postat av: Patrick

Jag lovar!
Du är söt!

2007-08-26 @ 01:36:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0