Mail från min buddy

Igår fick jag mail från min buddy, Sun Young. Hon verkar väldigt trevlig och sympatisk på alla sätt och hon har dessutom pluggat i Uppsala det senaste läsåret. Jag tror att hon kommer att vara väldigt trevlig att ha att göra med och hon ska komma och möta mig på flygplatsen när jag kommer. Jag har dessutom bett henne att kolla så att jag kan flytta in direkt när jag kommer på tisdag.

Hursomhelst, i internationellan sammanhang kallar hon sig Mia. Det är tydligen väldigt vanligt att koreaner väljer ett engelskt namn att använda i internationella sammanhang och det kan man väl förstå till viss del men varför väljer man Mia? Finns det någon västerlänning under 40 som heter Mia? Jag ser min mammas gamla pluggkompis Mia framför mig. Hon som lyckades med konststycket att genom en föräldraförening köra ut prästen i Dädesjö från skolavslutningen. Prästen var av den, hrm, intressanta åsikten att den här nymodigheten från 50-talet att kvinnfolk skulle kunna axla en prästmantel och ge själavård var lite väl radikal och bibeln säger ju att kvinnor ska tiga i församlingen och blabla... Jag förstår verkligen Mia att hon ville bli av med prästen och dessutom hade hon en supersöt dotter från Kina och la mini-toblerone på kudden (med papper kvar) för sina gäster. Jag förstår däremot inte Sun Young som valde Mia som sitt "western name". Jag tycker att Sun Young är ett jättevackert namn så jag ska nog propsa på att kalla henne det.

Kommentarer
Postat av: David

Min kusin hade en gång en kinesisk penpal vars västerländska namn var Goebbels. Gissningsvis i all välmening, men om vederbörande tänkte satsa på en internationell karriär har hon (!) nog bytt namn vid det här laget...

2007-08-22 @ 01:05:57
URL: http://davidekstrand.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0