Andra dagen på Korea uni del II

image32Åååh, jag kommer precis hem från en jätterolig utekväll. Vi samlades hela grupp 2 (vi är omkring 20 personer). Nu slöt dessutom den nyanlända svenska upp också. Hon heter Helena, pluggar i Växjö och kom till Seoul i eftermiddags. Mycket trevlig. Vi började på ett kycklingställe som hette något med Samsung (vet inte om det hade något med mobiltelefontillverkaren att göra) där vi fick kycklingklubbor i olika marinader (supergott) tillsammans med en avancerad vitkålssallad (mycket gott det också). Det dracks en massa öl i jättekannor och vi fick lära oss att man aldrig serverar sig själv med dricka utan att någon annan gör det. Om någon är äldre måste du hålla i glaset med båda händerna. Annars bara i ena handen. Och då tänker ni kanske: Aha äldre innebär någon som är uppenbart äldre. Men nej! Man måste kolla först och om personen är 23 måste jag ta emot drickan med båda händerna och jag kan KRÄVA att 21-åringarna ska sitta där med båda händerna kring glaset. Visserligen så kan man alltid hävda: Vi är alla studenter vid Korea university. Då är det Ok att sitta där med ölglaset i ena handen. Men egentligen ska man hålla med båda händerna.

Jag har också lärt mig (genom livets hårda skola) the asian style of fotografering. Så fort man ska fota någon gör alla V-tecknet och ler med hela ansiktet. Här till höger kan du se när jag tvingar Soo Ryun att göra V-tecknet. Här nedan kan du se när Sun Young gör V-tecknet. Bakom henne andra KU-studenter.

image34Sen gick en liten skara till ett annat ställe med ännu mera koreansk mat (supergod) och någon koreansk sprit som smakade saft. Där satt jag och pratade IKEA och Volvo med någon korean som gillade bilar. Sen gick vi vidare till vårt housing party på Crimson house där vi hamnade med några österrikare. En taiwanesisk student som började spå i Soo Ryuns händer. En japansk australiensare, några tyskar och japaner, japaner, japaner. Jag och Soo Ryun (Virigina Tech) har verkligen haft roligt idag. Hon är himla snäll och sympatisk.

Dagens roligaste uttalande kommer ändå ifrån en tysk kille på dagens workshop i Seoul-ettikett i eftermiddags.
- Förstår koreaner ironi? För tysk humor bygger på ironi. Vi ironiserar hela tiden.


 image35
En korrekt upphälld öl.

Kommentarer
Postat av: Benji

Spriten kanske var Soju. I Nordkorea kan man köpa den i stora flaskor med ormar i. Det ger säkert lite extra sting (höhö).

2007-08-23 @ 21:11:53
URL: http://koreabloggen.blogspot.com
Postat av: Benji

...och såklart är det himla kul att se att du verkar ha det bra i världens näst mest spännande land. Om du skulle vilja prova att vråla ett högt "JUCHE!" mitt under någon genomgång i skolan eller så så skulle jag uppskatta det väldigt mycket, men jag förstår om du inte riktigt känner för det.

2007-08-23 @ 22:41:55
URL: http://koreabloggen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0